Press START
Nasza generacja od dzieciństwa miała do czynienia z komputerami. Byliśmy świadkami ewolucji komputerów od 8- do 32-bitowych. Technologia rozwijała się razem z nami. W wolnym czasie grywaliśmy w gry.
Jednym z czynników stworzenia Gameboyzz Orchestra Project była ironia skierowana we współczesną scenę elektroniczną, ścigającą się z postępem technologicznym [coraz lepszy hardware, coraz bardziej rozbudowany software]. My zdecydowaliśmy się na radykalny krok, czyli narzucenie sobie ograniczeń sprzętowych poprzez tworzenie dźwięku za pomocą konsoli GameBoy.
Od początku pracy nad projektem GBZZ staraliśmy się wypracowywać własne brzmienie. Oczywiście używamy pastiszu i pewnych zapożyczeń [sample z gier], ale nie jest to naszym głównym celem. Nostalgia za starymi grami wskazała nam tylko drogę. Wskazała, jakie medium kreacji dźwięku powinniśmy wybrać. Oczywiście nie jesteśmy ortodoksami. Działamy także w innych projektach eksplorujących inne obszary muzyki elektronicznej.
Wykorzystujemy zarówno elementy archaiczne, jak i współczesne, pop-kulturowe, co w połączeniu ze szczególną choreografią podczas koncertu (praktycznie żadnego ruchu) tworzy rodzaj anty-performance, komentującego quasi-awangardowe próby umiejscowienia muzyki elektronicznej na scenie obok gwiazd muzyki pop. Kiczowata otoczka naszego koncertu jest celowa, jakkolwiek przypisywanie jej jakiejś ideologii byłoby błędem.
Z punktu widzenia muzyka konsola GameBoy to prosty analogowy syntezator, z surowym, a zarazem interesującym brzmieniem retro. W połączeniu z odpowiednim oprogramowaniem może być używany jako automat perkusyjny czy groovebox. Interfejs konsoli jest raczej ubogi (jedynie kilka przycisków), zatem struktury dźwiękowe, tworzone przez nas, również nie są skomplikowane. To jeden z powodów, dla którego zespół składa się z sześciu osób – im więcej graczy, tym bardziej złożone staje się środowisko dźwiękowe. W kontekście muzycznym nietypowy interfejs konsoli GameBoy pozwala nam na osiąganie intrygujących rezultatów.
Gameboyzz Orchestra Project to eksperymentalny projekt muzyczno – wizualny, oparty o wykorzystanie konsoli GameBoy jako instrumentu muzycznego. Głównym założeniem autorów projektu jest stworzenie nowej dźwiękowej przestrzeni na bazie brzmień generowanych na żywo z konsoli podczas performance. Grupa działa od 2001 roku, obecnie w sześcioosobowym składzie. Projekt objęty jest kuratelą WRO Centrum Sztuki Mediów.
GAME OVER